tisdag 30 maj 2017

Vendetta


Vendetta har stuckit iväg bra de senaste dagarna och står nu i 34 cent. Det innebär en uppgång på drygt 60% sedan jag rekade den runt 21 cent i början av april. Det är naturligtvis riktigt bra och det känns extra bra för undertecknad dels eftersom jag har tryckt lite extra på den här, dels eftersom det är mitt största innehav.

Det normala i det här fallet vore att ta hem lite vinst och om det är någon därute som gör det så har jag inget att säga om det, det är ALDRIG fel att ta hem en vinst. Med det sagt så ligger jag fortfarande kvar med i stort sett hela hela mitt innehav (jag kanske tradar någon småpost, men det är i så fall bara kaffepengar i sammanhanget).

Jag tror nämligen att det finns mycket mer att ge i den här. Det finns flera anledningar till det:
  • Pegmont ligger i ett gammalt gruvområde vilket gör att det finns tillgång till existerande infrastruktur vilket i sin tur gör att Vendetta slipper lägga en massa pengar på just det vilket annars är ett vanligt problem. Tillståndsprocessen kommer också att underlättas betydligt.
  • Närheten till smältverk gör att transporten av koncentrat inte kommer att bli någon stor kostnad. Det kan annars vara en (mycket) stor utgiftspost för zinkproducenter. 
  • Närheten till i alla fall två andra gruvor/bolag som med största sannolikhet båda är mycket intresserade av uppköp om Pegmont når målet om 12-15 Mton. Eftersom båda dessa kan skeppa malmen till sina befintliga anläggningar slipper de alltså bygga nytt vilket naturligtvis kommer att innebära stora besparingar (och göra stor skillnad i NPV-kalkylerna).
  • Pegmonts pågående borrprogram är inte något "borra nytt på helt okänd plats utifrån elektromagnetiska mätningar som ser lovande ut". Det har borrats mycket tidigare här och Vendetta tror sig ha bra koll på var man ska borra för att få ut mesta möjliga av det pågående borrprogrammet. Det är naturligtvis ingen garanti för att man ska träffa, men förutsättningarna kan inte bli så mycket bättre när det gäller ett borrprogram.
  • Nu tror ju jag och många med mig att det kommer en rusning i zinkpriset under sommaren/hösten och då kommer alla zinkbolagen att sticka iväg. Men även om så inte blir fallet så står Pegmont inte och faller med zinkpriset. Det fungerar även med ganska modesta priser. En rusning i zinkpriset är naturligtvis bra, men inget krav. Det här kommer med största sannolikhet att bli en gruva ändå, på ett eller annat sätt. Nedsidan borde med andra ord vara begränsad.
  • Summa summarum så tycker jag med andra ord fortfarande att Vendetta är det bästa köpet i zinksektorn, även vid dagens priser. Det finns naturligtvis aldrig några garantier, men som "Clintan" säger, vill du ha en garanti, köp en brödrost...

3 kommentarer:

  1. Någon kommentar om Darnley Bays senaste borresultat?

    SvaraRadera
  2. Hej! Ursäkta ett sent svar. Jag är ute o far så svarar från nallen = kort, men det är riktigt bra! Vi pratar dagbrott så halterna är helt ok. Den här är totalt felvärderad som jag ser det. Återkommer med ett längre inlägg nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen anledning att ursäkta något, jag ser framemot det längre inlägget och tackar för många tidigare intressanta. Jag äger en liten post, kan jag tillägga.

      Radera