fredag 26 maj 2017

Drag under galoscherna i zinkaktierna


Zinkaktierna har börjat vakna till liv och större delen av sektorn är upp idag. Jag är framför allt glad över att Darnley Bay har lämnat dödsskuggans dal. Som jag har skrivit tidigare tror jag mer och mer på den här och det finns väldigt mycket som talar för aktien framåt. Jag tror den kommer att stå mycket högre när året är slut.

Om Darnley Bay har rusat senaste dagarna så har Vendetta rullat på mer långsamt tills idag då den tog ett rejält skutt uppåt utan att jag har hittat några direkta nyheter. Läcka på bra resursrapport eller borrhål eller rek eller någon stor spelare som vill in, ingen aning faktiskt. Men jag klagar inte. =) Resursuppdateringen lär i alla fall komma inom någon vecka eller två och det är också snart dags för de första resultaten från det pågående borrprogrammet.

Canada Zinc och Trevali har också gått bra de senaste dagarna efter att ha dippat ganska mycket under en period.

Zinklagren fortsätter att sjunka, framför allt i Shanghai där de har rasat de senaste veckorna. Det spekuleras i att Kina kommer att öka importen av raffinerad zink eftersom bristen på koncentrat gör att de inte kan producera tillräckligt. Det kan vara så eller det kan vara att traders börjar spekka eller en kombination av de båda men faktum kvarstår och det är att det inte finns mycket zink kvar i de synliga lagren i Shanghai. Några veckor till i den här farten och det kommer att vara helt tomt. LME-lagren har också sjunkit och börjar närma sig 300 000 ton. Väldigt lågt historiskt sett.

Det ser bra ut. Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar