onsdag 23 april 2014

Sagan om trollsländan och flodhästen


Strejkförhandlingarna i Sydafrika fortsätter idag och det känns fortfarande väldigt ovisst hur det kommer att sluta.
  1. Det nya budet är lååångt ifrån vad AMCU har krävt. ~10% jämfört med ~25%. Det är inte i samma värld.
  2. Det finns ett konkurrerande fack som heter NUM vilka i vintras förhandlade fram 9,5% i löneförhöjningar plus en direktersättning i en annan strejk. För att det inte ska bli totalfiasko för AMCU måste de bara få till ett bättre bud än vad NUM fick.
  3. Eftersom det har gått 3 månader utan betalning så vill det till ett rejält bud för att det inte ska ta flera år få tillbaka vad man har förlorat alternativt en direktersättning av något slag (vilket är det troligaste).
Allt detta talar ju för att strejken kommer att fortsätta men känslan är också att AMCU börjar bli lite möra, de har fått hård kritik för vad många anser är en omöjlig strejk (det finns ingen som tror att de kommer att få igenom sina krav), de var dåligt förberedda (till skillnad mot gruvbolagen), det ryktas om att de börjar tappa medlemmar till konkurrerande fack och så vidare.

Så det känns fortfarande som det kan gå hur som helst, men oavsett vilket blir det oerhört svårt för AMCU att gå vinnande ur den här striden i det långa loppet. Antingen får de inte igenom sina krav eller så får vi se en total omstrukturering av gruvbolagens verksamhet de närmaste åren med nedläggningar av olönsamma gruvor som följd. Oavsett vilket kommer AMCU att vara den stora förloraren.

Vilket leder mig in på att jag råkade snubbla över en historia som jag tyckte var ganska passande för AMCU. Har översatt den efter bästa förmåga, håll tillgodo.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Det var en gång en trollslända som ville komma över en flod, men floden var så stor så att trollsländan var rädd att den inte skulle orka flyga hela vägen. Så då frågade trollsländan en flodhäst om inte den kunde hjälpa den över.

"Jag vet inte", svarade flodhästen. "Jag är allergisk mot trollsländor, om du biter mig när jag bär över dig kommer jag att dö!"

"Vad du är dum", sa trollsländan. "Om jag biter dig och du dör så dör ju jag också!"

"Det förstås", svarade flodhästen. "OK, hoppa upp på ryggen då så bär jag över dig."

När de hade kommit ungefär halvvägs ut i floden så kände plötsligt flodhästen hur trollsländen bet honom i ryggen.

"VAD GÖR DU??", vrålade flodhästen. "Nu kommer vi ju båda att dö!!"

"Jag är ledsen", svarade trollsländan. "Men du vet, det här är Afrika..."

2 kommentarer: