torsdag 3 april 2014

Platina IV


Fortsättning på föregående inlägg. Det här är sista inlägget.

Disclaimer: Det här är en ren speck på att strejken i Sydafrika kommer att fortsätta en bra stund till vilket är helt omöjligt att veta och kanske inte ens troligt. Tror du inte det, är det bortkastat att läsa resten! =)

Om det nu blir så som jag hoppas och platinapriset sticker iväg så är ju frågan vad man ska investera i? Och här är det lite knepigt. Till skillnad mot guld, silver, uran, basmetaller och mycket annat så är utbudet av bolag mycket begränsat. Och eftersom nästan all produktion kommer från länder som känns allt annat än säkra att investera i så får man vara lite kreativ.

Jag tänker som så att om platina börjar stiga så kommer hela sektorn sticka, så då är det inte jätteviktigt att det eller de bolag man är investerade i är bäst i hela branschen. Har de bara exponering mot platina så kommer de att stiga ändå (ungefär som att i princip allt inom guld gick upp när guldet drog iväg för några år sedan). Så jag har köpt in mig i diverse olika bolag plus att jag även har handlat lite Mini Futures samt gått in i Sprotts fond.

Jag har gjort en mycket snabb och övergripande genomgång av bolagen här, men jag vill gärna komma snabbt in i sektorn, så jag kommer att titta lite mer på bolagen framåt. Är det något som verkar helt fel så kommer jag naturligtvis att skriva om det, men det känns ändå som det är en ok blandning jag har fått ihop.

Bolag
  • Stillwater Mining (SWC). MCAP: ~$1,8 miljarder. Nog det säkraste alternativet. Stort och stabilt med gruvor i Montana och Ontario. Stillwater har stuckit iväg en del senaste tiden, men om platinapriset skjuter uppåt finns det mer att ge här. Handlas på New York-börsen. 
 
  • North American Palladium (PAL). MCAP: ~$130M. Inte platina, men palladium och platina är ganska intimt förknippade med varandra. Bolag med tveksam historik och inget jag skulle välja om det fanns fler alternativ. Verksamhet i Ontario med produktion och hävstång mot priserna på palladium. Går upp och ner som en jojo. Handlas på New York-börsen.
  • Wellgreen Platinum (WG.V). MCAP: ~$67M. Det här känns mer välskött än PAL. Bra ledning och intressanta fyndigheter. De är dock inte i produktion och att det ligger i Yukon är kanske ingen hit, men, men... Handlas i Kanada.
  • Sylvania Platinum (SLP.L). MCAP: ~$35M. Jag var tvungen att ta med den här också! Opererar i Sydafrika med att utvinna PGM (Platinum Group Metals där bl a platina och palladium ingår) från restprodukter. Vinner direkt på stigande pris. Handlas på London-börsen och du får ringa in ordern.

 Annat
  • Sprott Physical Platinum and Palladium Trust (SPPP). En fond som handlar med PGM.
  • Mini Futures. RBS har ett antal futures du kan handla med olika hävstång och stopp-loss-nivåer. Fungerar bra att handla från t ex Avanza.

    http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

    OBSERVERA att du kan förlora allt du stoppar in i en Mini Future om det skulle gå åt fel håll, så kolla hävstång och stopp-loss-nivå ordentligt och gå inte in med mer än du kan förlora utan att det gör något här!!!!
Ja, det var väl det. Då var det bara att hålla ögonen på vart platinapriset tar vägen och vad som händer med strejken i Sydafrika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar