onsdag 22 mars 2017

Tinka


Har varit borta några dagar och då hände det en massa spännande grejer. Det första var att Tinka kom med ett första resultat från sitt pågående borrprogram. Och det var ett grymt bra hål man presenterade. Det ena som var bra var att hålet innehöll riktigt bra halter, 17,9 meter@11,6% Zn vid 127 meters djup är helt enkelt kanon! Det andra som var riktigt bra var att hålet var ett "step-out" hål som låg 400 meter från existerande fyndighet och 250 m från tidigare borrhål. Antingen så är det ytterligare en separat fyndighet eller så kommer man att kunna binda ihop den med tidigare fyndigheter (vilket vore det bästa). Men oavsett vilket så var det den bästa starten på borrprogrammet man kunde få.

Det andra som var bra var att nyhetsbrevet Exploration Insights med Brent "skägget" Cook och Joe Mazumdar tog med aktien i sin portfölj. Exploration Insights är det förmodligen tyngsta brevet i branschen och så fort de rekar en aktie så sticker den automatiskt. Att de tar med Tinka i sin portfölj är grymt bra för det innebär dels att aktien får ytterligare bevakning, dels att de tror på bolaget vilket naturligtvis är jättebra.

Det som gör det lite knepigt för undertecknad nu är dock att aktien har dragit runt 200 % sedan jag tog in den.


Jag har naturligtvis sålt av under resans gång men hade ändå ett hyfsat stort innehav som fick vara med om tredubblingen. Men när aktien gick över 60 cent så lättade jag rejält på innehavet och sitter nu bara kvar med en mindre post. Om jag tyckte att aktien var rejält undervärderad vid 20-30 cent så tycker jag nu att den är mer rimligt värderad runt 50-60 cent samtidigt som fallhöjden har ökat.

Det är lite svårt (för mig) att säga hur aktien kommer att gå närmaste tiden. Å ena sidan finns det risk för en rekyl efter en så stor uppgång och om Tinka missar med kommande borrhål (eller om zinkpriset skulle dyka). Å andra sidan kan den lätt sticka ytterligare om de kommer med fler bra träffar.

Tittar man lite mer långsiktigt (resten av året) så tror jag att Tinka kommer med fler fina träffar och att aktien kommer att gå upp mer. Tittar man i närtid kan det komma en liten dipp beroende på hur de kommande borrhålen träffar. Men jag tar ändå det säkra före det osäkra och säkrar hem vinsten. Dippar den säg under 50 cent eller något så kommer jag att börja köpa igen (beroende på omständigheterna).

Jag har har fortfarande kvar ett mindre innehav i Tinka men kommer nu att börja lyfta in lite andra zinkbolag där jag tror mest på Vendetta för tillfället. Väntar bara på att de ska komma med sin finansiering så man vet vilken nivå den kommer att ligga på.

2 kommentarer:

  1. Tror du inte att finansieringen kommer att ske genom att de 50 milj warrants till 10 cent som gavs ut vid senaste PP:n kommer att lösas in?

    "The Company issued a total of 50,000,000 units at a price of $0.05 per unit for gross proceeds of $2,500,000, each unit comprising one share and one share purchase warrant exercisable at $0.10 for a period of two years."

    SvaraRadera
  2. Tjenare Nergy,

    De har fått in pengar den vägen, men det kommer en finansiering vilken dag som helst.

    SvaraRadera