fredag 24 mars 2017

Trevali


Trevali kom med en stor nyhet för ett par veckor sedan och det var att man kommer att köpa ytterligare två gruvor av Glencore (som man redan har ett nära samarbete med). Det som är bra med det är att man dubblar sin produktion. Det som är dåligt är att man späder ut existerande aktieägare med sissådär 100% (vet inte exakt, men något i den stilen).

Aktien reagerade negativt på beskedet och har gått ner runt 15% eller något sådant efter det.

Jag har ju följt Trevali under årens lopp och enligt mig kan man konstatera två saker:
  1. De kan sin sak när det gäller gruvor, inget snack om saken. Man fick ordning på Caribou som var en tekniskt utmanande gruva med svår metallurgi och Santander har gått som tåget.
  2. Man bryr sig inte ett skit om aktieägarna. Jag vet inte hur många gånger de har sagt att de inte behöver göra någon mer utspädning för att i nästa sekund göra exakt just det.Så det gäller att vara lite extra varsam.
Ytterligare en nackdel är att de binder sig ännu hårdare till Glencore vilket gör att möjligheten för uppköp från en annan intressant är i princip noll framåt.

Långsiktigt tror jag ändå att det kommer att bli en bra affär, jag vet att de har sökt efter nya gruvor med ljus och lykta och inte tagit första bästa, så de kommer säkert kunna dubbla produktionen och lite till. De kommer också att bli avsevärt större med den här affären vilket automatiskt ger en större premie.

Eftersom jag också tror att zinkpriset kommer att spika uppåt 1,50 - 2 dollar inom det närmaste året så tror jag att Trevali kommer att följa med och gå över 2 dollar vilket i så fall innebär en uppgång på drygt 60% från dagens nivåer (1,22 när detta skrivs).

Det finns naturligtvis en drös aktier som har högre potential än så men Trevali är ändå en hyfsat stabil producent med bra tillväxtprofil där varje ökning i zinkpriset direkt syns på sista raden. Den är också ganska likvid så att man kan vända större poster utan några större problem. Sitter du med 10 tusen så finns det bättre aktier. Sitter du med 10 miljoner är Trevali ett bra alternativ som jag ser det. Så Trevali kommer att vara ett av mina innehav framåt, inte det största men heller inte det minsta.

Trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Vilka är Gecko? Är de från Sverige? Du skriver "Den enda kompetensen de hade försvann i och med OB." Är OB den samma som Original Braila som också har en blogg?

    SvaraRadera
  2. Gecko Research är några grabbar som har ett nyhetsbrev där de rekar aktier, mest inom råvaror. De hette tidigare OB Research när Original Braila (OB) var med. Han är duktig och hela idén byggde ju på honom. Sedan slutade han och då beslöt sig de andra för att driva brevet vidare med nytt namn. Problemet är bara att de:

    1. Är helt värdelösa analytiker.
    2. Först köper in sig i en aktie och sedan pumpar skiten ur den.

    Klassisk Pump&Dump med andra ord.

    SvaraRadera