onsdag 14 maj 2014

Platina: Ändringar i portföljen


Jag har gått ur nästan alla mini futures nu och sitter bara med en mikropost kvar. Det har varit ett litet platinaryck de senaste dagarna och det kan naturligtvis gå upp mer, men det kan också rasa igen och jag har ingen lust att ta den risken. Tar hellre en liten vinst nu än att riskera att hamna på rött för jag vet inte vilken gång i ordningen.

Gick lite plus på det, men det åts upp av förlusten på North American Palladium och Wellgreen. Sprott och Stillwater är lite back tror jag och Sylvania lite plus. Nu har jag inte kollat exakt, men totalt sett blev det i stort ett nollsummespel. Ur ett rent speckperspektiv blev det inte så lyckat, priset på platina utvecklades inte alls som jag hade trott. Samtidigt blev det ingen större förlust så man får väl vara nöjd ändå. Det känns ändå som ett korrekt beslut och fick jag chansen igen skulle jag göra om det (PAL undantaget).

Jag kommer också att göra följande ändringar i resten av platinaportföljen:
  • Jag kommer att sälja Wellgreen för att jag inte gillar den och Sprott för att jag tycker den är tråkig.
  • Jag kommer att ligga kvar i Stillwater.
  • Jag kommer att försöka öka i Sylvania. Anledningarna till det är:
    • Deras senaste rapport var bra. Det ser ut som de har ordning på alla anläggningar nu och om allt rullar på framåt kommer de att tjäna pengar = bra.
    • Aktiepriset är nedtryckt, så sent som för ett år sedan stod aktien i 11 pence. 
    • Om priset på PGM-metallerna börjar stiga framåt hösten kommer det att märkas direkt på sista raden.
    • I bagaget har de också ett platina-projekt på några miljoner oz. Inget som de står och faller med, men om priset på platina börjar stiga under hösten, kan det här bli en extra krydda.
Den post jag har köpte jag runt 6 pence, aktien står nu i runt 6,8 pence. Jag hoppas på en dipp under sommaren så jag kan komma in runt 6,5. Om så sker siktar jag på att dubbla eller tredubbla mitt innehav.

I övrigt ligger jag ganska mycket likvid nu inför sommaren. Har några andra innehav som jag följer, men än så länge är de för osäkra för att jag ska vilja skriva om dem. Får återkomma där om de utvecklas som jag hoppas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar