onsdag 17 augusti 2016

Lite tankar inför hösten


Det börjar bli dags för undertecknad att ta tag i bloggandet nu efter en lång och skön sommar. Som jag har skrivit tidigare så tror jag mest på PM fram till årsskiftet. Zink kan naturligtvis gå bra det också, men det känns som det är en liten ”fördröjning” där innan vi har fått bort lite av alla dolda lager som verkar finnas runt om i världen. Det dräller heller inte av (bra) zinkbolag så känslan är att vi behöver ytterligare en boost i zinkpriset för att det ska bli riktigt drag in den sektorn, något som jag alltså tror dröjer lite (att det kommer är jag helt övertygad om, världen står inför ett kommande zinkunderskott). Därför äger jag för närvarande ”bara” två mindre innehav – Tinka Resources och Canada Zinc. Sedan följer jag naturligtvis marknaden noggrant, men i dagsläget känns det inte som att jag kommer att köpa på mig något mer den närmaste tiden.

Istället har jag som jag också har skrivit tidigare laddat på ordentligt inom PM-sektorn. Jag och många med mig tror vi är i början av en ny bullmarket. Börser som har gått upp i evigheter och ser rejält övervärderade ut, låga eller negativa räntor som gör det svårt att hitta bra alternativa placeringar och ett lite oroligt världsläge gör att guldet ter sig attraktivt som placering.

Sedan är det så att guldet och ännu mer guldaktierna har gått som tåget sedan i vintras och förr eller senare kommer det en rekyl. Jag hade kanske trott eller hoppats att den skulle inträffa under sommaren, men det har den inte gjort. Så det finns naturligtvis en risk att den inträffar någon gång under hösten, men eftersom hösten brukar vara en bra period för PM-aktier samt det faktum att sektorn känns extremt ”bullish” gör att jag ändå tror att det kommer att vara fortsatt bra drag i sektorn fram till årsskiftet. Egentligen tror jag att vi nu kommer att gå in i en bullmarket av sällan skådat slag som kommer att hålla på i flera år, men det återstår ju att se.

Traditionellt brukar det vara först kring Labor Day (5 september) som börserna i Kanada brukar vakna till liv igen så det dröjer nog några veckor till innan det börjar dra igång på allvar. Det är alltså ingen stress att köpa för den som är intresserad. 

Jag kommer framåt att skriva om ett antal bolag som jag tycker är intressanta, sedan är det upp dig till att bilda dig en egen uppfattning.

Men som sagt, jag tror vi får en spännande höst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar