tisdag 20 oktober 2015

Ännu mer zink och Trevali


Zinket går väl "sådär" för närvarande och Trevali har backat en del i takt med att många väljer att ta det säkra före det osäkra och ta hem lite pengar/vinst. Som jag har skrivit tidigare så är det först i början av nästa år som det borde hända saker eftersom ”trifectan” av Glencores neddragningar samt Century och Lisheen då börjar träda i kraft.

Det senaste från Lisheen verkar vara att den ska läggas ner i november. Century kommer nog att köra lite malm in på nästa år, men det kommer att blir mindre och mindre. Och Glencore aviserade ju att de redan i detta kvartal skulle minska produktionen med 100 000 ton.

Lägger man till detta att skeppningssäsongen för Red Dog nu är över så borde ju det kunna innebära att många redan nu börjar positionera sig så att säga. Men osäkerheten är stor och än så länge verkar rädslan för att Kina ska gå i stå vara större än för ett kommande zinkunderskott. Lägg till detta att tax-loss season närmar sig med stormsteg så får vi en lite otydlig bild över vad som kommer att hända närmaste tiden.

Jag hade en förhoppning om att Trevali skulle kunna dra lite till, men det har inte hänt och zinkpriset spelar oss/mig inte i händerna för närvarande. Men om inget drastiskt händer åt endera hållet (zinklagren går upp kraftigt och zinkpriset rasar eller zinkpriset sticker iväg och Trevali rusar) så kommer jag ändå att ligga kvar till största delen och tänker nog göra det en bit in på nästa år.

Det kan garanterat vara darrigt fram till nyår men förr eller senare ska den bara stiga. Skulle den dyka rejält (säg under 50 cent eller något) så kommer jag nog att köpa på mig lite ytterligare.

Som jag har sagt tidigare - handel i råvaror är inget för veka själar...=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar