torsdag 27 februari 2014

Pacific Ethanol, lite tankar

 
Det blev ju en kanonrapport som alla hade hoppats på. Nedan är lite reflektioner:
  • Rörelseresultat på 17,2 miljoner. Jättebra.
  • Man löser en del av sina lån vilket också är bra eftersom det är en ganska stor och kostsam post.
  • Eps på 54 cent är också jättebra. Backar man sedan ut engångskostnader för lösandet av lån och omvärdering av wurrar, så blir det 79 cent...
  • Kostnaden för majs är 1,74 dollar mindre än i Q3 vilket stämmer ganska bra med vad jag trodde/hoppades på och är själva grunden för vinsten.
  • De får cirka 10% mindre betalt för etanolen i Q4 jämfört med Q3 vilket också är vad jag trodde, men i sammanhanget spelar det inte så stor roll eftersom majsen var så mycket billigare.
Tittar vi framåt så ser det ut att bli ännu bättre:
  • Priset på majs är fortfarande mycket lågt (även om det har ökat lite sedan Q4 2013).
  • Priset på etanol har stuckit iväg så den så kallade "crush spreaden", dvs skillnaden mellan inpris på majs och utpris på etanol ser ut att bli högre i Q1 2014 än Q4 2013. Och som tidigare nämnts är detta den överlägset viktigaste komponenten. (Notera också att Pacific får en premie för sin etanol.)
  • Pacific har nu 6% större ägarandel av produktionen jämfört med tidigare eftersom man ökade den till 91% från 85% under december 2013.
  • Med mindre lån och bättre villkor är detta en minskande kostnad framåt.
  • Man drar igång Madera under Q2 vilket ger ett produktionstillskott på runt 40 miljoner gallon per år vid full produktion.
Summa summarum en kanonrapport och mycket bra framtidsutsikter. Det som också är bra är att Q1 för 2014 snart är klart och man då kan räkna på hur den rapporten kommer att se ut för Pacific. Och än så länge ser det mycket bra ut.

Jag börjar känna mig som värsta pumparen, men äras den som äras bör och just nu är Pacific Ethanol ett bolag i medvind så det är bara försöka surfa med så länge det går.

Update: Wow, vilken dag. Upp över 65% och mer än 10 miljoner aktier omsatta. Helt otroligt! Nu ska jag ta en whisky!

6 kommentarer:

  1. Jadu, det där var inte illa :) Hade faktiskt inte väntat att så många skulle plocka vinst igår. Oroade mig snarare för att folk skulle sälja direkt efter rapporten. Var nere en bit under $9 och det hade jag inte räknat med när jag la min köporder. Idag hade jag en säljorder på $12 men hann precis annullera den innan nivån bröts. Nu blir det till att följa under kvällen och viker kursen ner mot $12 igen säljer jag nog. Säljer nog hur som helst under kvällen för en vinst på i nuläget närmare 40% är inget jag är direkt bortskämd med :)

    Mvh

    SvaraRadera
  2. Och ut åkte jag på $13 :)

    Mvh

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att man missat Pacific Ethanol. Såg Origigal Braila skrev om den, men kollade aldrig upp caset. Tror det beror på att OB skrev om Poseidon concept som jag köpte och blev -100%, men hade varit bra om man hakat på denna gång :-(

    SvaraRadera
  4. Hej hankman,

    Det var synd. Jag tror kanske att aktien har mer att ge, men det är svårt att säga hur den reagerar närmaste tiden eftersom den har gått upp så kraftigt på kort tid. Men det skulle förvåna om den inte stod över $20 innan sommaren OM allting utvecklas som det ser ut att göra.

    SvaraRadera