onsdag 26 februari 2014

Pacific Ethanol


Rapport ikväll. Många som har hängt med från 3-4-5-6-7 dollar har sålt och tagit (en fet) vinst nu. Rätt eller fel? Ja, eftersom aktien har tredubblats på några månader så känns det ju som att det inte kan vara fel. Men betänk då detta:

När Valero presenterade sin Q4 så hade de en marginal på 82 cent för varje gallon de producerade. Pacific kommer att producera runt 37 miljoner gallon. Om de bara är i närheten av vad Valero hade så kommer det att bli ett blowout-kvartal som heter duga.

Eller så kan man räkna lite istället. Priset på majs är den överlägset största kostnaden vid etanolproduktion. Förra kvartalet hade Pacific en extremt hög kostnad för så kallad "basis" det vill säga skillnaden mellan terminpriset och det faktiska priset man betalade. Den kommer att vara borta i det här kvartalet.

Hur stor skillnad gör det? Jo, cirka 1,5 dollar enligt VD. Man får ut runt 2,8 gallon etanol från en bushel majs. Så dela 37/2.8 och du får 13,2 miljoner bushel majs där vi vet att kostnaden är 1,5 dollar mindre för varje bushel. Lägg till detta att priset på majs har rasat från Q3 till Q4 så ser ekvationen ganska intressant ut. Visst, priset på etanol var runt 10% lägre i Q4 (enligt mina beräkningar) och gaspriset var lite högre men summa summarum är detta bagateller i sammanhanget.

Notera också att priset på etanol har stuckit iväg ordentligt senaste tiden samtidigt som priset på majs ligger kvar på låga nivåer. Vissa förståsigpåare hävdar till och med att det kommer att sjunka under 4 dollar. Pacific har också ytterligare en fabrik som ger ett produktionstillskott på 20% om de väljer att dra igång den. Och så vidare. Mycket som ser bra ut. Men det gäller naturligtvis att de levererar idag.

Jag råder ingen att köpa nu. Men jag blir inte förvånad om det blir en kanonrapport och aktien rusar vidare.

Update: Rapporten ute, ser bra ut...=)

3 kommentarer:

  1. Förmodligen dumt men jag la en order på 9.40 då jag grämer mig över att ha fegat ur tidigare. Nu fick jag kalla fötter och skulle gå in och annullera den men då har affären redan gått igenom. Huga.

    På tal om att jaga rusande aktier kunde jag inte låta bli att kommentera ett av Scoris inlägg. Under rubriken "Uransektorn är glödhet" konstaterar en besviken investerare att Avino gått upp som en sol och ner som en pannkaka. Scoris kontrar med att om man inte sålt efter en PM-aktie efter en spik på 150% får man nästan skylla sig själv. Jag svarar att jag håller med i det klimat som råder nu och lite om hur jag resonerar kring bolaget. Att jag funderar på att gå in men väntar på rekyl i silverpriset vilket borde ta ner kursen ytterligare.

    Sen skriver jag att jag vill ge lite konstruktiv kritik och påpekar att det vore kul att läsa även om nedgångarna i bolagen han följer så minskar risken att läsaren lurar sig själv att jaga uppgångar. Som exempel nämner jag Seadrill som fallit rejält på slutet och som borde kunna köpas till reapris nu. (Jag följer inte bolaget så jag vet inte vad som orsakat nedgången men jag hade hellre köpt nu än då det gick som en raket tidigare.)

    Tydligen var detta lite i överkant så min kommentar publicerades inte. Ömma tår eller vad?

    SvaraRadera
  2. Scoris är en idiot, bara man förstår det så blir allting mycket enklare. =)

    Nu håller vi tummarna för en bra rapport från Pacific!

    SvaraRadera
  3. Hehe ja hade jag skrivit det så kan hade jag förstått om min kommentar togs bort. Lämnar man ett konstruktivt tips på hur bloggen kan bli bättre och läsarna nöjdare borde man inte stoppas.

    Jag kan för min del inte begripa vad karln har för syfte bakom sin blogg. Där är i princip ingen reklam så trafiken borde inte generera några inkomster. Behov av bekräftelse? Kanske, men jag misstänker att det kommer en hel del kommentarer som inte är lika roliga att läsa som hyllningskörens. Eller handlar det bara om att pumpa aktier man själv köpt? Köpa först och sen trycka upp kursen genom att publicera en massa blogginlägg om hur fantastiskt bolaget är? Är så fallet torde det nästan räknas som straffbart.

    Mvh

    SvaraRadera