tisdag 28 november 2017

Läget för zink och bly

Jag tänkte det är dags att göra en kort uppdatering av hur det ser ut för zink och bly framåt. Om man tittar på 2016-2017 är zink (tillsammans med litium) den metall som har presterat bäst av alla metaller med en uppgång på runt 100%. Det är naturligtvis väldigt bra och om man "bara" tittar på zink så har den i stort "gjort som den ska", dvs lagren har sjunkit och priset har stigit. I skrivande stund ligger lagren (LME+Shanghai) runt 300 000 vilket är mycket lite historiskt sett. Tittar man på hur mycket de har sjunkit under året ser det ännu bättre ut, totalt har lagren minskat med runt 370 000 ton och detta trots att det med största sannolikhet har kommit in en hel del zink från dolda lager i och med de höga priserna. Fortsätter det i den här takten dröjer det inte länge innan det är helt slut. Men det var just det, framåt ser det betydligt mer osäkert ut och från att tidigare ha varit mycket positiv till zink så börjar jag nu bli lite mer försiktig.

För det första har MMG dragit igång gruvan Dugald River som när är den är i full gång kommer att ha en årsproduktion på 170 000 ton. Nu dröjer det några månader innan den produktionen når marknaden, men det kommer att ske under 2018. Sedan så kommer också Gamsberg i Sydafrika att dra igång under 2018. När den når full produktion (vilket nog tar något år) så kommer den att ha en årsproduktion på 250 000 ton. Det innebär att 420 000 ton ny produktion når marknaden under 2018-2019 och då har jag heller inte räknat med produktionsökningar från existerande gruvor. Nu räknar alla med att efterfrågan också kommer att öka så miljonfrågan är ju om den kommer att överstiga produktionen eller inte? Jag har ingen aning, men det ser oavsett vilket inte lika kristallklart ut längre som det har gjort tidigare (imho) .

I början av 2018, säg första halvåret eller så tror jag kanske inte att det kommer att märkas så mycket (även om jag naturligtvis kan ha fel) så då håller jag inte för omöjligt att zinkpriset kan komma att spika uppåt 2 dollar per pund. Om sedan lagren börjar stiga så håller jag heller inte för otroligt att zinkpriset börjar sjunka och tittar man på hur det har sett ut historiskt så kan det säkert halka under 1 dollar igen utan problem under en period.

Jag hade naturligtvis trott/hoppats att zinkbolagen skulle dra ordentligt under hösten i år, istället skedde det rakt motsatta. Nu tror jag ändå att vi kommer att få ett drag under våren 2018 istället, efter det är jag mer osäker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar