fredag 10 februari 2017

Lite småkorrigeringar i portföljen


Hyvlade av lite Tinka idag. Det finns garanterat mer att ge men efter en ganska kraftig uppgång på kort tid blev mitt redan blytunga innehav ännu tyngre. Så jag sålde typ 10% eller något i den stilen. Tinka är fortfarande överlägset störst i portföljen och jag tror fortfarande stenhårt på bolaget. Men att plocka lite vinst och sprida riskerna lite är aldrig fel så jag frigjorde lite kapital. Annars så annonserade de idag att de ska dra igång borrprogrammet plus de ska ha en visning för ett gäng analyshus i slutet av februari plus att PDAC står inför dörren plus att zinket når nya höjder var och varannan dag plus att lagren sjunker för varje vecka så det ser bra ut närmaste tiden. Så om inget konstigt händer borde det finnas mer att ge tycker jag.

Sålde också av Moneta. De är (alldeles för) försenade med resultaten från sitt (feta) borrprogram vilket förmodligen innebär att det inte har gått speciellt bra. Jag gillar heller inte hur aktien tradar så den fick gå.

Jag har också krupit till korset och tagit in en liten post Vendetta igen. Den vägrar att komma tillbaka till vettiga nivåer eftersom Eric Coffin hela tiden pumpar aktien till förbannelse. Jag vet inte om jag någonsin har sett honom pumpa en aktie på det sättet. Det innebär ju att han verkligen tror på aktien vilket naturligtvis är bra och att det säkert finns utrymme för mer uppgångar framåt. Men det lär komma en finansiering relativt snart också, så det är ett lite knepigt läge. Jag tog en liten post för att i alla fall vara med lite om det blir ytterligare race och tanken är sedan att dubbla/trippla/fyrdubbla om den sjunker ner under 20 cent och/eller det kommer en finansiering i det området.

Trevlig helg.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Om det visar sig att det inte har gått så bra för Moneta. Hur många procent tror du att aktien går ner, pratar vi 10, 20 eller en halvering av kursen? Hur menar du att du inte gillar hur aktien tradar? Har du tagit in något annat som exponering mot guldet? trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Tjena t,

    Svårt att säga, det beror ju dels på guldpriset dels på resultaten. Men de har ett FETT borrprogram så en anledning till att det dröjer är att de väntar på att kunna presentera något bra. De har ju redan en rejäl fyndighet, vad de vill göra är att komma med lite bättre halter. Men aktien pendlar runt 25 cent och vill inte riktigt ta fart så jag vet inte, känns lite kall TROTS att många håller den under vingarna. Men det är svårt, det är ingen dålig aktie, bara att jag tröttnade...

    Jag har några andra småinnehav men inget som jag tycker är tillräckligt intressant för att skriva om. Som jag har skrivit tidigare, det är zink som gäller tills vidare, sedan har jag lite guld också bara för att få lite exponering/hedge.

    Kolla in dave på guldaktier.se, han har flera förslag på PM-aktier.

    SvaraRadera