tisdag 30 juni 2015

För snabbt


Att köpa för snabbt är något som jag av någon anledning gör alldeles för ofta. När jag hittar något som jag tror på gör jag naturligtvis en snabb DD men om den ser OK ut tar jag nästan alltid position i aktien innan jag utvärderar vidare. Det är nästan alltid onödigt, ofta händer ingenting med aktien eller så går den ner. Men säg kanske en gång av hundra så sticker den och det är ju de gångerna man kommer ihåg...

I alla fall så var jag lite snabb med att trycka på köpknappen när det gäller Pacific Ethanol (PE) i förra veckan. Anledningarna till att jag köpte var:
  • PE har gått samman med Aventine vilket gör att deras totala produktion nu kommer att ligga på drygt 500 miljoner gallon (1 gallon = 3.8 liter) per år jämfört med de 200 som de har idag, en dryg dubbling med andra ord.
  • Aktiepriset har pendlat lite upp och ner runt $10 under en ganska lång period vilket ska jämföras med toppen på ~$23 för snart ett år sedan. Då ska man också ha i åtanke att PE är ett HELT annat företag idag, har betalat av ~$80M i skulder, har en kassa på ~$40M, har installerat utrustning för att utvinna majsolja vilket förbättrar marginalerna ytterligare, har en mer slimmad och effektiviserad verksamhet bla bla bla.
  • Majspriset är fortsatt lågt vilket är den enskilt viktigaste kostnadsposten.
  • Lagerstatistiken visade på ett trendbrott förra veckan då etanollagren sjönk för första gången på evigheter. Det kan naturligtvis vara ett hack i kurvan, men OM det är ett trendbrott och lagren fortsätter att sjunka under sommaren så är det ju inte omöjligt att etanolpriset och därmed etanolaktierna börjar röra på sig. Den teorin bekräftas ju av att terminerna på etanol har gått upp sista tiden (från låga nivåer).
Då kan man ju fråga sig varför PE står och harvar runt 10 dollar om allting ser så bra ut? Anledningen är naturligtvis att priset på etanol har dykt ganska rejält vilket gör att marginalerna har gått åt samma håll. Etanollagren har också stigit under året vilket har gjort att etanolaktierna har varit ganska kalla.

Det är naturligtvis en chansning, men som jag har skrivit så många gånger förr så gillar jag ekvationen av en begränsad nedsida och en stor uppsida vilket jag tycker vi har i det här fallet och detta var anledningen till att jag gick in förra veckan.

Det jag missade var att sammanslagningen mellan PE och Aventine innebär att existerande aktieägare i Aventine kommer att få en massa PE-aktier och att den sammanslagningen kommer att vara klar 1 juli, dvs på onsdag denna vecka (imorgon alltså). När jag tittar på Aventine så ser den ut att ha haft ganska dålig omsättning så det finns en möjlighet här att det finns ett antal aktieägare i Aventine som efter sammanslagningen passar på att sälja av sina aktier, de kanske inte tror på etanol, de kanske behöver pengar eller av någon annan anledning. PE har väldigt bra omsättning så det ska inte vara några problem att sälja av även större poster, men är det för många som säljer så kan det trycka ned aktien.

Jag vet inte om det är så eller om det kommer att bli så men det KAN bli så och jag vill inte ta den risken. Jag kommer därför att sälja PE idag för att avvakta och se vad som händer efter sammanslagningen.
  • Låt oss anta att jag har rätt. Skitbra, aktien kommer att gå ner och jag kan köpa på lägre nivåer.
  • Om jag har fel och inget händer så kan jag ändå gå tillbaka in i aktien när jag känner för det. 
  • Det "sämsta" som kan hända är att jag har fel, att etanollagren störtdyker den här veckan, men då får jag väl stå ut med att gå in igen på en lite högre nivå.
Säljer alltså Pacific Ethanol idag.

Säljer även en del B2Gold idag, men det är mer för att få lite mer likviditet pga av Grekland. Har ingen aning om vad som kommer att hända eller hur marknaden kommer att reagera, men tar det säkra före det osäkra här och ökar på kassan lite.

2 kommentarer:

  1. Vart följer man bäst etanollagrena? Kan man göra det på dagsbasis? Har du tips om nån bra sida med mer eller mindre realtidspriser för etanol?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej J,

      Ursäkta ett sent svar, har varit borta några dagar. Jag brukar kolla EIA, raden Fuel Ethanol för en grov överblick:

      http://www.eia.gov/dnav/pet/pet_stoc_wstk_dcu_nus_w.htm

      När det gäller priser brukar jag använda mig av terminerna:

      http://www.nasdaq.com/markets/ethanol.aspx?timeframe=1y

      Radera