måndag 16 februari 2015

Where do we go from here?


Lite svårt att få en bra känsla för marknaden för närvarande. Prisfallet på olja verkar ha planat ut, men det känns ändå helt omöjligt att veta vart det tar vägen i närtid. Detta plus att jag har ganska dålig koll på olja gör att jag ogärna går in i den sektorn för närvarande. 

När det gäller guldet så är det utan tvekan så att det finns ganska många intressanta bolag därute och här är jag övertygad om att vi har sett det värsta. Det skulle inte förvåna alls om guldet står i $1300-$1400 vid årsskiftet och vid det priset finns det flera bolag som tjänar bra med pengar. Problemet är "bara" att det känns osäkert vad som kommer att hända de närmaste månaderna, ramlar det under $1200 igen så känns bolagen ganska kalla. Så jag ligger mest ur tills vidare, men följer marknaden noggrant och det kan ändra sig fort. Dels så är det inte långt kvar till PDAC, dels börjar snart rapporterna för 2014 ramla in. Om guldpriset skulle börja stiga igen så kan det bli ett race. Men allt hänger som sagt på guldpriset. 

Tror fortfarande att det dröjer med uranet, även om jag kanske inte tror det kommer att gå ner så mycket mer plus att fejkrallyn garanterat kommer.

Det som jag tycker känns mest intressant just nu är istället zink där lagren sjunker ganska duktigt varje dag. Vi är nu nere på nivåer som vi inte har sett sedan 2010 och det borde bara vara en tidsfråga innan priset börjar röra på sig.


Sedan kan det naturligtvis vara så att många passar på att köpa på sig medan priset är någorlunda lågt, det kan också vara så att när priset stiger så kommer ett antal gruvor som ligger i malpåse att dras igång igen. Men ska man tro vad alla förståsigpåare säger så kommer det att vara ett stigande underskott kommande år. Det är vad jag hoppas på, skulle det vara fel, är det bara att omvärdera!

Just nu ligger jag inne i InZinc Mining (liten post), Canadian Zinc (liten post), Tinka Resources (liten post) samt Trevali Mining (stor post). Sedan har jag en liten post McEwen Mining (guld) och en liten chanspost UEX Corp (uran). Den sistnämnda är mest en borrspeck. Cirka 50% likvid just nu, men tänker fortsätta att addera zink på dippar/om lagren fortsätter att sjunka/om jag hittar fler intressanta bolag.

Som vanligt gäller det att följa marknaden noga, ju mer påläst man är, desto mer "tur" har man som Jim Rogers sa (eller Thomas Jefferson om du hellre vill det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar