måndag 15 december 2014

The beginning of the end?


Mycket rött i portföljen idag, men jag hade inte räknat med så mycket annat. Kanada och råvaror fungerar så - stora svängningar. För mig var det dock "bra" eftersom jag passade på att fylla på ytterligare med mer PM, zink och PGM. Räknar med att vara färdigköpt efter den här veckan och då kommer jag att ha kanske 80-90% i aktier. Rätt eller fel? Ja, jag tror naturligtvis att det är rätt. Ett fallande oljepris innebär minskade kostnader för gruvbolagen, en stark dollar större intäkter (för de som har produktion utanför USA naturligtvis) och guldet har också klarat sig hyfsat när dollarn har stigit, Indien (som är världens största köpare av guld efter Kina) har lättat på sina importrestriktioner, vi har en bearmarket som har hållit på i snart fyra år och ett antal bolag som är enormt nedtryckta, det brukar alltid komma en bra period i början av ett nytt år, osv etc.

Visst, det kan gå ner mer, men som jag har sagt förut tycker jag ändå att nedsidan börjar se begränsad ut och det krävs inte mycket nu för att det ska börja sticka rejält uppåt som jag ser det.

Det blir ett intressant första kvartal 2015.

2 kommentarer:

  1. Hej

    Hur ser din portfölj ut nu. Vilka aktier har du sedan länge och vilka har kommit till dom senaste dagarna och hur har du fördelat portföljen i % per aktier?

    En helt annan fråga, Nu när den största av pumparna (Scoris;) har börjat med löpning istället för att blogga. Vem tar nu över förstaplatsen? Vilka är enligt dig dom fem värsta/oseriösaste pumparna? Tack för en mycket bra och underhållande blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej lovenature,

      Råvaror i en bear market är inget man leker med så jag har inga aktier sedan länge eftersom jag ofta går in och ur marknaden. Men sedan början av december har jag börjat köpa och ligger nu i cirka 80% aktier och resten likvid.

      Jag har en ganska bred portfölj av bolag nu mest inom PM. Största posterna är i tur och ordning First Majestic, Rio Alto, B2Gold Corp, Argonaut Gold och Endeavour Mining. Sedan äger jag Stillwater Mining för att få lite exponering mot PGM och Trevali Mining för att få lite exponering mot zink. Inom zink har jag också köpt lite Canadian Zinc och InZinc Mining.

      Men sedan är det också så att jag är väldigt lätt på avtryckaren, så om jag ser något jag inte gillar kan det innebära att jag säljer, jag kan också ta vinster snabbt om det går upp mycket under en period. Det är därför jag helst går in i lite större företag med bra omsättning så man enkelt kan komma in eller ur. Den som en gång har suttit fast med en större post i ett lite företag (prospekterande junior) vet hur omöjligt det är att komma ur den när det vänder söderut. De flesta lär sig av den läxan, vissa andra (som Gecko) gör det inte.

      Så det är allt annat än en statisk portfölj. Det är heller ingen portfölj för de med svagt hjärta så jag vill inte slå för mycket på stora trumman för den, det kan mycket väl gå snett (även om jag inte tror det). Med det sagt räknar jag med att hålla den här portföljen någorlunda en bit in på det nya året i fall, allt naturligtvis beroende på hur marknaden utvecklar sig.

      När det gäller pumpare så är ju inte de så framträdande i en fallande marknad (bear market). Det var skillnad för några år sedan då det kryllade av den ena idioten efter den andra, naturligtvis ivrigt påhejad av alla andra idioter investerade i samma aktie. Men eftersom vi nu har haft en bear market i snart fyra år (på råvarubörserna) har de flesta försvunnit eller helt ändrat tonen. Jämför bara sättet Scoris skriver på idag, jämfört med hur det var för några år sedan. Men de jag gillar minst just nu är Gecko, dels eftersom jag tycker de är för dåliga i sin research, dels eftersom jag tycker de är alldeles för haussiga när de presenterar sina aktier. Ingen bra kombo om du frågar mig.

      Annars är det generellt bättre att försöka hitta de som är bra, läsa på så mycket som möjligt och sedan utifrån det försöka bilda sig en egen uppfattning. Det gäller både nyhetsbrev, "experter" inom marknaden och på olika forum. Efter ett tag får man en känsla för vilka som är värda att lyssna på och hur man ska filtrera det de säger.

      Radera