måndag 4 april 2011

Survival of the fittest eller hur BS är på väg att ta död på sig själv


Jag har som bekant spytt en hel del galla över BS moderatfunktion som helt enkelt inte fungerar som den ska.  Problemet är att forumet censureras istället för att modereras. Så fort någon skriver något kritiskt om någon eller något, och den anmäler så tas inläggen bort och i de flesta fall även hela tråden. Ofta stängs även den som kritiserar helt av.

Ikväll skrev jag en kort artikel där jag undrade om ”expertpanelen” hade någon åsikt om Alder som nu pendlar runt 0,16 cent. Jag hänvisade till inlägg av Deco som spammade som en galning när aktien låg runt 40-50 cent och JoakimSwe som gav en riktkurs på 3 CAD för 2011. Det dröjde några timmar, sedan var tråden borttagen. Slutsatsen jag drar av det är att vanligt folk inte ska få reda på att Deco & co är substanslösa clowner utan koll.

Det här är naturligtvis helt idiotiskt eftersom det skapar värsta paradiset för pumparna & skojarna som kan härja helt fritt, så fort de blir kritiserade eller ifrågasätta så anmäler de bara så är problemet ur världen. I slutändan är det naturligtvis nyanlända, nybörjare och ovana investerare som blir blåsta på sina pengar eftersom de är lätta mål för P&D (Pump&Dump) artisterna.

Det är inte bara jag som reagerar på (och irriteras över) det, jag har sett flera (enligt mitt tycke), bra skribenter utrycka samma sak och jag vet också att flera skriver alltmer sällan på BS. Jag skulle vilja påstå att det kommer att leda till att BS kommer att dö ut och att något annat forum kommer att ta över istället. Darwinism och allt sådant där ni vet. Jag tycker mig redan idag märka mycket mindre trafik på BS än tidigare. Jag kommer inte att vara ledsen, jag lovar…:-)

6 kommentarer:

  1. Det verkar som de flesta haussningarna på BS gäller mineralprospektering (som du skriver i Pumparens handbok),men dessutom biotech.
    De flesta av oss saknar helt kunskaper när det gäller dessa områden,så då blir det ju lite lättare att svänga sig med en massa tekniska termer när man beskriver företagets fantastiska framtid och potential.
    Om det kommer någon ny stor värderingsbubbla de närmaste åren så skulle jag tro att det kommer att bli just inom mineralbolagen.
    När det gäller biotech hoppas jag att medvetandet om de egna kunskapsbristerna är tillräckligt stor för att ännu hålla emot.

    SvaraRadera
  2. Tricket är att veta vem man ska lyssna på och vem man ska undvika. Jag gör mitt bästa för att peka ut dem man ska undvika...;-)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker dett är lite svårt att peka ut individuella börssnackare. Kring dessa förhoppningsbolag bildas det ju oftast något som kan liknas vid sekter, och då blir det svårt att veta vad var och en i sekten har för avsikter.
    Pumparens handbok hör numera till min favoritläsning. Jag skrattar igenkännande varje gång jag tittar på den, och önskar att den vore obligatorisk läsning för alla som registrerar sig.
    Trots allt detta så finns det ju fortfarande en del vettigt folk på BS, både äldre och yngre, som skriver för sådana som jag, d.v.s. folk som gillar gubbaktier med hyfsad direktavkastning till medelrisk.
    Samtidigt så kan jag förstå de lite yngre och mer våghalsiga deltagarna. Är man i tjuoårsåldern så har man ju faktiskt råd att göra en del misstag. Ändå tänker jag ibland på hur besvikna några kommer att bli när de inte fått ihop sin första miljon till 22-årsdaget trots att de började vid 20.
    Låter jag väldigt gammelmansgnällig nu ?

    SvaraRadera
  4. Blåser du typ 10 000 så spelar det ju ingen roll och blir en nyttig läxa eftersom det är relativt enkelt att jobba in de pengarna. Men för det första finns det folk med betydligt mer pengar än så, som ändå är "all-in" i något bolag, för det andra så bygger man då upp ett jävligt dåligt "tänk" för aktiehandel, det blir lätt hänt att man går all-in även med 100 000 eller kanske 1 000 000 vilket bara är jävligt korkat.

    Sedan spelar det naturligtvis stor roll vilka bolag det gäller, om vi tittar på Kanada så är ju rena prospekteringsbolag utan några som helst klassade tillgångar extrema högriskbolag. Att gå all-in i ett sådant är så dumt så det finns inte (även om Janlit & co verkar tycka det är ok).

    Din filosofi är kanske tråkigare, men fan så mycket säkrare...:-)

    SvaraRadera
  5. Visst finns det riktiga rikingar på BS, men det är inte mycket sämre på en del bloggar.
    Jag läste på www.mangmiljonar.blogspot.com några kommentarer under artikeln Mål om en kille som gått från 50000 till 7 miljoner på 7 år, och detta utan att ha satsat ett öre mer än de ursprungliga 50000.
    Jag kan naturligtvis inte påstå att han ljuger, men liite osannonlikt tycker jag nog att det är.
    Tilläggas bör kanske att han är klädsamt blygsam och medger att han haft lite tur också.
    Sockervadd

    SvaraRadera
  6. Drömmen om det stora klippet är ju vad folk går igång på. :-)

    Har varit dålig på att uppdatera bloggen ett tag, men det kommer lite nytt under veckan.

    SvaraRadera