måndag 15 oktober 2018

Guldet har börjat röra på sig


Guldet har börjar röra på sig. Darriga marknader och några halvdana ekonomiska rapporter från USA var det som behövdes. Nu snackar vi inte några monsterryck, men det har i alla fall lyckats kravla sig över $1220 vilket är det högsta på flera månader.

Läge att hålla ögonen öppna närmaste tiden för att se om det fortsätter. Luktar lite rallyläge i marknaden nu.

Vendetta gjorde en bra presentation på MIF nyligen. Det verkar som att var och varannan skribent inom gruvbranschen följer bolaget nu vilket naturligtvis är bra, men aktien är fortfarande limmad runt 20 cent. Här är intervjun med Eric Coffin. Sök på Youtube om du vill se fler intervjuer. Den andra delen av finansieringen är klar vilket är bra. PEAn är det som alla väntar på, den väntas komma vilken dag som helst. Sedan får vi se vad som händer.

7 kommentarer:

  1. Ja kul att något går hyfsat i den här skitmarknaden...
    Har du förresten någon koll på Nickel? vad tror du om metallen på sikt och känner du till några bolag inom sektorn som är intressanta?

    SvaraRadera
  2. Tjena doffe,

    Typ så, surt som fan för tillfället.

    Nickel är inget jag följer, men du får gärna uppdatera mig så kanske jag ändrar mig. :-)

    SvaraRadera
  3. Jag har gått in så smått i några guldjuniorer igen i dagarna.

    Integra Resources, ITR. Samma snubbar som gjorde succé i Integra Gold. En liten chansning på att de kan upprepa samma sak, dvs bygga upp ett projekt tills nåt större bolag nappar och köper upp.

    Argonaut Gold, AR. Producent med låg cash cost i Mexiko, ca 160,000-180,000 oz/år och andra lovande projekt i sin portfölj.

    Superior Gold, SGI. En liten chansning, extremt lågt market cap. Ganska hög produktionskostnad $1000-1100/oz i Australien men som sagt lågt market cap, ca 20 milj dollar i kassan och inga skulder. Produktionstakt nu ca 100,000 oz/år.

    Tycker de redan nu är billiga, men de kan ju såklart bli billigare vid en sell off. Tar gärna emot tips om fler mindre guldbolag, har varit utanför sektorn i 7-8 år nu så är ringrostig :)

    Mvh nazca

    SvaraRadera
  4. Förresten. Kan bli en riktig rökare. Precipitate Gold, PRG. DYODD ;) Jag har tagit en position och kommer nog fortsätta köpa sålänge den ligger under 0,10. Over and out.

    SvaraRadera
  5. Tjenare Nazca!

    Kul att höra av dig!

    Tack för tipsen, ska kolla upp dem lite mer noggrant. Tror guld är rätt framåt. Själv vill jag invänta tax loss season innan jag börjar köpa, men allt är så jävla nedtryckt så det spelar nog inte så stor roll.

    Återkommer!

    SvaraRadera
  6. Kul :) SGI vet jag inte om jag gillar längre, såg att de bryter från en gammal gruva och "jagar" malm, kanske inte nåt att hänga i granen långsiktigt. Även om de är billiga. PRG är en megachansning, men kan bli nåt (ska ha vettiga gubbar i ledningen iaf, Eric Coffins gamla bolag). Tar tacksamt emot tips om andra bolag om du hittar nåt intressant. Ska också se till att ha lite torrt krut till tax loss season.

    SvaraRadera
  7. Uppdatering: Nedgång pga Tax selling season i december verkar ha uteblivit helt, tvärtom har det bevisligen plockats upp aktier och kurserna har stigit. Jag har nu en bevakningslista på 8 st guldjuniorer som jag tror har potential, varav jag äger 4 st för tillfället. Skulle gärna vilja äga samtliga, men tyvärr har man inte råd med allt.. De jag har satsat mina pengar på sedan november är Integra (ITR), Contact (C), Precipitate (PRG) samt Newrange (NRG). Samtliga är rena exploration plays och kan betraktas lite som chansningar. Gott nytt 2019.

    SvaraRadera