onsdag 30 november 2016

Eftertankens kranka blekhet


Jag har slickat såren lite efter höstens guldfiasko och dels funderat på varför det blev som det blev, dels funderat på vad jag hade kunna göra annorlunda. Med facit i hand så inte speciellt mycket faktiskt.

Vad jag skulle kunnat ha gjort är att låtit halva portföljen ligga kvar i zink och placera halva i guld. Men saken var ju den att ALLA jag följde var positiva till guldet och sa (eller skrev) att det hade vänt. Brent Cook, Rick Rule, Eric Coffin, Gary NFTRH, John Kaiser, Otto Rock, Gwen Preston plus diverse annat löst folk som Bob Moriarty, "Tjing Tjong" Chen, Tommy Humphreys/CEO.CA, ett antal guldbullar på Seeking Alpha plus säkert några till som jag har glömt.

Och teoretiskt var det ju precis som jag skrev i det här inlägget. Låga räntor, börser som hade gått upp evighet och såg väldigt högt värderade ut plus oroligt världsläge gjorde saken klar. Trodde jag och många andra. Under hösten skulle det minsann bli drag under galoscherna.

Istället blev det tvärtom. Guldet gjorde ingen korrigering att prata om under sommaren, istället kom en längre korrigering under hösten som tilltog när Trump höll sitt segertal. Anledningen till det senare är naturligtvis Tumps löfte om att pumpa in triljon dollar i infrastrukturinvesteringar. Lägg till detta att Fed i princip har lovat att höja räntan framåt och oväntat bra jobbstatistik från USA och det var godnatt guld.

I alla fall tror jag det, för en tid vill säga, i grund och botten har ju inte så mycket ändrats, men jag tror det kommer att bli en förskjutning på något eller några år för guldet. Detta i kombination med att zink som redan tidigare såg intressant ut inte direkt blev mindre intressant efter att Trump hade pratat.

Det har också återspeglats i zinkpriset som har nått höjder vi inte har sett på många år. Och då tror jag att vi ändå bara har sett början. Det kommer säkert att bli en "rocky ride", men jag tror att zink kommer att vara en mycket bra placering närmaste åren.

Som alltid när en hel sektor rör sig kan man köpa eller äga nästan vad som helst, men vissa bolag har ändå lite bättre förutsättningar som jag ser det. Just nu äger jag som jag skrivit Tinka, Vendetta och Callinex men jag letar hela tiden efter nya intressanta bolag som inte har stuckit för mycket. Lär få anledning att återkomma.

2 kommentarer:

  1. Ångrar lite att man sålde trevali på 70ish ( dock med god vinst) och bytte till tinka. Känns som den står o stampar lite. Vad tror du förresten om ränteutvecklingen? Kan det vara läge att plocka in en short bond etf, om inte annat för att skydda PM innehaven?

    SvaraRadera
  2. Tjenare doffe,

    Japp, man skulle ha tagit vinst men behållit en del i Trevali. Tinka har inte gjort någon glad, men det är ett bra projekt så jag tror mycket på bolaget framåt. Ska skriva lite mer om det när jag får tid över. När det gäller räntan tror jag att den kommer att gå upp och att statsobligationerna kommer att gå ner...

    SvaraRadera