torsdag 16 april 2015

Flow

Jag vet inte om någon av er har spelat poker eller black jack eller något sådant någon gång. Då kanske ni har varit med om att det inte alltid går enligt regelboken. Man sitter med ett par ess och sedan är det någon idiot som går all-in med 78 i hjärter och drar in en stege eller något liknande. Eller man dubblar med 11 på handen och dealern har en 6a på bordet men lyckas ändå dra ut en. Det är ju en del av spelet och allting handlar om sannolikheter för det finns ju också tillfällen då allting verkligen går enligt regelboken, man vinner på essen och sätter 10an när man dubblar.

Vadan denna spännande utläggning undrar du säkert, jo detsamma gäller i alla högsta grad även aktier. Man hittar något bolag som man tycker verkar intressant, läser på så att ögonen blöder, vänder upp och ner på alla tänkbara stenar och till sist är man så övertygad som man kan bli och köper in sig.

Bara för att upptäcka att allting går åt helvete av någon anledning - antingen att marknaden dyker eller att man har missat något i sin dd eller något annat. Även här handlar det om sannolikheter och likheterna är (som jag tycker) större än man kan tro, för som för både poker och black jack så spelar det ingen roll hur mycket tid man lägger ner eller hur duktig man är, man kommer alltid att gå på minor här och var och dessa kommer dessutom ofta i klungor.

Och på samma sätt gäller även det motsatta, man kommer att träffa rätt ibland och i slutändan handlar det om att ha mer rätt än fel, har man det så vinner man.

OK, to the point som kommer här. Det var ju ett par år (för mig) där jag tyckte att det inte spelade någon roll vad jag gjorde, det gick ändå käpprätt åt skogen. Vilket naturligtvis är väldigt frustrerande, men som någon skrev eller sa, när nöden är som störst är hjälpen som närmast och helt plötsligt vände allting. Det började med etanolen som jag kanske inte träffade perfekt, men full tillräckligt för att få ett riktigt kanonår 2014. Sedan gick det om möjligt ännu bättre 2015 där jag gick in tungt i zink. Det som var kul här var bland annat att allting verkligen gick enligt skolboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar