tisdag 4 juli 2017

Uppdatering om zink och innehaven

 

Sent omsider kommer här då lite uppdateringar om Vendetta och några av de andra bolagen.

Vendetta
Vendetta kom till sist med sin resursuppdatering. Ofta när det är förseningar innebär det dåliga nyheter men inte i det här fallet. Det finns ett antal saker som är grymt bra med rapporten.
  1. Storleken. Man hade ju själv sagt att man siktade på runt 7-8 Mton och så slår man till med drygt 10 Mton (sulfid) plus ytterligare ~1,7 Mton s.k. transitional material (delvis oxiderat, osäkert om det går att utvinna ekonomiskt). Det är riktigt, riktigt bra och gör också att de mycket väl kan nå målet om 12-15 Mton med innevarande borrprogram!
  2. Andelen som går att köra som dagbrott (open pit). I den här resursrapporten har man delat upp resurserna i dagbrott och underjord. Dagbrott är alltid mycket bättre eftersom det är mindre komplicerat och billigare att köra, gör det mycket snabbare att komma igång med samt (i det här fallet) är mycket enklare att få tillstånd till. Så ju mer dagbrott, desto bättre. Här har Vendetta fyrdubblat resursen från tidigare ~2 Mton till ~8 Mton! Jag undrar om marknaden ens inser hur bra det är och hur mycket det kommer att göra på sista raden. Det är en enorm skillnad på alla plan jämfört med att köra underjord.
  3. De ekonomiska detaljerna. Vendetta använder sig av ett blypris på U$0,90, ett zinkpris på U$0,95 och ett silverpris (man har lite silverkrediter också) på U$15 vilket alla har bra marginaler nedåt till dagens priser. Framför allt bly och zink (som ju är viktigast) kommer med största sannolikhet att stå mycket högre framåt. Man har också angett vettiga kostnader för transport och betalning av koncentrat med mera.
Det var med andra ord en kanonrapport och då ska vi också veta att man har dragit igång att borrprogram på 12 000 m där resultaten börjar komma in vilken dag som helst.

Den enda lilla "detaljen" var att aktien sjönk på beskedet, något som för mig är helt obegripligt. Jag har redan ett blytungt innehav, men har ändå köpt på mig ytterligare för om jag tidigare trodde stenhårt på aktien tror jag nu om möjligt ännu mer på den. Exakt hur mycket den ska gå upp vet jag inte, men upp ska den. Starkt köp på den här som jag ser det!

Fireweed
Fireweed har mest stått och stampat men den har i alla fall inte gått ner så mycket om man jämför med de flesta andra innehaven förutom Vendetta. Man har precis dragit igång sitt borrprogram för att uppdatera sin resurs till 43-101-nivå. Det ska inte vara några problem med det och det kommer att generera bra nyhetsflöde framåt vilket behövs för att bolaget ska komma på kartan lite mer. Sedan är det också så att resursen dessutom är öppen åt alla möjliga håll vilket gör att möjligheterna att utöka resursen är stora. Jag gillar den här skarpt och tycker den är mycket undervärderad jämfört med allt annat därute. Tycker den här också är ett köp här.

Darnley Bay
Darnley har inte gjort någon människa glad (som nästan alla andra zinkaktier senaste tiden) utan går upp och (mest) ner som en jojo. Att det är några på ceo.ca som verkar ha gjort det till sin livsuppgift att hela tiden skriva ner aktien gör ju inte saken bättre. Men jag tror fortfarande på bolaget och att nedgången är en kombination av mycket fria aktier och en allmän nedgång i marknaden. Den här kommer tillbaka.

Tinka
Tinka rullar på och har nu rapporterat hälften (15/30) av sina hål för det pågående borrprogrammet. Det har naturligtvis varit en succé men efter den första rejäla uppgången (jag tror den toppade på 75 cent) har den fallit tillbaka och ligger när detta skrivs på 64 cent. Jag har sett lite olika estimat på hur stor den nya resursen man har borrat fram kommer att ligga på, men runt 8-10 Mton är nog inte helt uppåt väggarna. En stor del av den innehåller också mycket höga halter. Jag tror det är ytterligare några hål kvar på South Ayawilca innan man ska prova övriga områden, bl.a. Zone 3. Värderingen på den här är lite knepig, man kan absolut hävda att den är undervärderad men om Tinka inte träffar något mer av intresse så dör ju nyhetsflödet lite vilket aldrig brukar vara bra. Å andra sidan så kommer den nog ändå att gå upp om zinkpriset sticker iväg ordentligt. Jag har i alla fall köpt på mig lite igen för att få mer bredd i portföljen, tror den går över C$ 1 någon gång inom närmaste halvåret i alla fall.

Trevali
Den har som det mesta annat gått dåligt, men har ändå vänt tillbaka lite senaste tiden i takt med att zinkpriset har kommit tillbaka. Här slår ju zinkpriset direkt på sista raden och eftersom jag tror på ett stigande zinkpris under hösten tror jag den här följer med. Över C$ 2 innan årsskiftet är mitt mål.

Övriga innehav
Här har i princip alla gått skitdåligt, men jag har kvar alla/de flesta, har köpt på mig lite mer här och var och väntar helt enkelt ut sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar