måndag 27 augusti 2018

Vendetta #86234527456


Vendetta har som det mesta annat gått skitdåligt i över ett år nu. Den toppade runt 35 cent förra försommaren i maj när jag skrev det här inlägget. Jag rundade av det hela med att jag fortfarande tyckte det var ett bra köp och eftersom aktien när detta skrivs pendlar runt 20 cent så var det kanske inte det bästa jag har skrivit. Men som alltid är allting enkelt med facit i hand och att luften skulle går ur marknaden helt var ingenting som jag (eller de flesta andra) kunde förutspå.

Det som hände var tre saker:
  • Allmän nedgång i marknaden. Jag och många med mig trodde att det skulle bli ett rejält drag under förra hösten men istället hände det precis motsatta, marknaden bara dog i princip rakt över. Surt naturligtvis, men inte mycket att göra åt, det går i vågor och den här vågen var mindre åt alla håll än jag trodde.
  • Zinkbullen tog slut. Det blev aldrig den där monsterruschen som jag (och återigen många med mig) trodde, priset toppade runt $1,60 i början av året och efter det började det dala i takt med att ökad (och prognosticerat ökad) produktion började nå marknaden. Den stora missräkningen var kanske inte att zinkpriset inte nådde 2 dollar, utan att bolagen inte drog när priset ändå nådde 1,60.
  • Handelskriget drog igång. Som grädde på moset kom sedan under våren handelskriget med Trumpens strafftullar som gjorde att metallpriserna störtdök ytterligare över hela linjen.
Så frågan är var vi står idag? När det gäller ”det allmänna läget” är jag som jag skrev i förra inlägget försiktigt optimistisk. Det har varit segt som sirap i över ett år, marknaden är rejält nedtryckt på grund av handelskriget och det ser inte fullt så mörkt ut för zink (och bly och övriga metaller) som många var rädda för.

Vendetta under hösten
Vendetta har ett bra nyhetsflöde under hösten, dels resultat från det pågående borrprogrammet, dels en kommande PEA som är det som alla väntar på. När det gäller borrprogrammet så är det naturligtvis bra om det är bra, men det är ändå igen katastrof om det inte är det. Det som är viktigt är PEAn.  Den ska om allting går som det ska vilket det aldrig gör i allmänhet och definitivt inte gör när det gäller Vendetta i synnerhet, komma under september, men säg att den i alla fall kommer under oktober så är det bra.

Den måste också vara bra/i linje med vad flera Messerschmittar tror, dvs visa ett NPV(6-8%) på runt US$300 millar baserat på ett zinkpris på 95 cent och ett blypris på 90 cent. Om den gör det så kan man ju då jämföra med det med Vendettas MCAP på knappt CAD 30 millar så ser man skillnaden.  

Observera också att Vendetta har flera grannar som är mycket intressanta som potentiella köpare, bland annat South32 (som nyligen köpte Arizona Mining och som har kassa för ytterligare förvärv). Vid ett eventuellt köp (som de flesta också spekulerar om) skulle siffrorna bli ännu bättre eftersom de då kommer att skeppa malmen till befintliga anläggningar.

Det innebär naturligtvis inte att aktien kommer att tiodubblas vid en positiv PEA, men 20 cent känns ju helt galet. Många på ceo.ca spekulerar på ett pris på runt 50 cent vilket jämfört med dagens nivåer naturligtvis vore helt fantastiskt. Det där är alltid svårt att sia om, men undervärderad känns aktien oavsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar