(Den här blev lång som fan, så jag delade upp den på två delar).
Är kanske lätt insnöad för tillfället, men som jag har sagt tidigare tror jag fortfarande att det finns mer att ge för etanolbolagen. Även om priset på majs har stigit lite senaste tiden så har priset på etanol stigit ännu mer så skillnaden de två emellan, den så kallade "crush spreaden" är fortfarande väldigt stor eller till och med kanske ännu större nu än tidigare. Allt tyder med andra ord på fortsatt bra vinster för etanolbolagen. Frågan är då hur länge det kan hålla på. Ja, det är ju ingen som vet och det är väl kanske där en av nackdelarna med just den här typen av bolag ligger, det är svårt att göra några längre framtidsprognoser eftersom marknaden är så svängig, vilket säkert påverkar värderingsmultiplarna en del. Å andra sidan kan man hävda att det svänger rejält inom ett antal andra branscher också, guldpriset totalkraschade på bara några månader förra året och uranet gjorde detsamma i samband med Fukushima.
Och det finns i dagsläget inget som tyder på att priset på majs kommer att stiga nämnvärt. USA hade en rekordskörd förra året och tittar man på vad som är planterat inför detta år så ser det också ut att blir bra om det inte är så att vädret ställer det till i form av torka i första hand. Men om bara årets skörd blir någorlunda normal kommer med största sannolikhet priset på majs att vara lågt långt in på nästa år. Det verkar också vara så att när priset på majs sjunker för mycket (som det gjorde i slutet av förra året) så ökar efterfrågan i form av export, foder och etanolproduktion vilket höjer priset och när det går upp en bit så planar efterfrågan (och därmed pris) ut igen.
Det är med andra ord en mycket bra idé att hålla sig uppdaterad på majspriserna. Så länge de håller sig under 5 dollar per bushel så är det, som jag ser det, ingen större fara. Men börjar det sticka iväg kanske uppåt 5,5 dollar per bushel så kan det vara en god idé att börja bli mer försiktig.
Nästa fråga är var priset på etanol tar vägen. Det har stuckit iväg rejält senaste tiden och på västkusten har det spikat enormt eftersom man där har problem med att få fram tillräckligt med tågvagnar för transport. Transportproblemet kommer att lösa sig så priserna på västkusten kommer att falla tillbaka, men dessa brukar ändå historiskt ligga lite över det vanliga spotpriset. Det gynnar bolagen som har sina fabriker där som t ex Pacific Ethanol (som då å andra sidan istället får betala lite mer för majsen).
Sedan har det varit torka i Brasilien så exporten av etanol dit har ökat och lagren av etanol i USA är ovanligt låga. Lägg till detta att bilsäsongen snart drar igång på allvar så borde det innebära att "crush spread" kommer att vara fortsatt bra inom en rimlig framtid. Det eventuella orosmolnet här är Environmental Protection Agency (EPA) som har gått ut med att man ska sänka kravet på andelen etanol som måste blandas i bensin från runt 14,4 miljarder gallon till runt 13 miljarder gallon, men dels så har det varit mycket diskussioner kring detta och som det ser ut nu kommer EPA att ge efter lite, dels så är det svårt veta hur mycket det kommer att påverka priset på etanol (om det ens gör det). Beslut som det ser ut nu väntas komma någon gång under mitten av 2014.
Men samma sak gäller för etanol som för majs, blir etanolpriset för lågt och majspriset för högt så försvinner alla marginaler ut genom fönstret. Så det gäller att följa även priserna på etanol noggrant.
Som det ser ut just nu kommer dock priserna på majs att vara låga och priserna på etanol i alla fall tillräckligt höga så då återstår ”bara” att hitta vilka bolag man ska satsa på.
Det tittar vi på i del två!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar