fredag 24 februari 2017

The PDAC Curse


Det börjar dra ihop sig till världens största gruvmässa PDAC som går av stapeln 5-8 mars i Toronto. Alla i branschen som är något är med på PDAC och det brukar också vara så att alla i branschen gärna kraftsamlar inför och under PDAC så de har något intressant att presentera. Därför brukar också antalet utskick och pressmeddelanden från gruvbolagen toppa vid den här tiden.

Men PDAC brukar också innebära ett annat fenomen och det är att efter PDAC så brukar luften ofta går ur råvarumarknaden lite för att inte ta fart igen förrän efter sommaren. Något som ibland kallas "The PDAC Curse".

Det har säkert att göra med flera olika faktorer, början på varje år brukar historiskt sett vara en bra period för råvaruaktierna så att det kommer en rekyl framåt våren är kanske inte så konstigt. Att sedan det blir lite nyhetstorka efter PDAC gör ju heller inte saken bättre.

Tittar man på hur det ser ut i år så är känslan att många har börjat gå ur sina positioner redan inför PDAC vilket säkert också har att göra med att det ännu en gång har varit några bra första månader på året och att man vill ta hem lite vinster.

Miljonfrågan är då naturligtvis om historien kommer att upprepa sig även i år och att man i så fall gör bäst i att sälja nu? Svaret är jag vet inte. Mitt förstahandsval är ju fortfarande zink och som det ser ut kommer det vara att fortsatt underskott under en överskådlig framtid (något eller några år framåt). Om det blir så att lagren börjar sjunka lite snabbare och/eller zinkpriset stiger ytterligare så är det inte omöjligt att det kommer ett rejält ryck i zinkbolagen. Och då vill man naturligtvis vara med. Samtidigt kan det mycket väl bli så att det inte händer speciellt mycket innan sommaren och att bolagen och aktierna kommer att tappa lite. För att ytterligare komplicera det hela så har ju flera av bolagen som Tinka och Vendetta kommande borrprogram antingen igång (Tinka) eller också på gång (Vendetta) vilket kommer att innebära ett kontinuerligt nyhetsflöde hela våren.

Jag kommer därför att ligga kvar med mellan 50-75% i mina innehav och ha resten i cash. Skulle det gå ner kommer jag att fylla på regelbundet (om det inte händer något konstigt), med jämna mellanrum (en gång i månaden eller om det dippar 10-20% eller liknande) för att sedan i slutet av sommaren kanske ligga inne med 90% eller något sådant.

Då är jag ändå med OM det inte blir någon nedgång och skulle det bli en nedgång kan jag köpa lite billigare. En sorts medelväg som jag tycker är ok.

När det gäller innehaven är det inga större skillnader, tyngst i Tinka, siktar på att fylla på i Vendetta när de lanserar sin finansiering vilket borde bli ganska snart samt kommer också att ta in några riktigt små juniorer som har större hävstång (men då också betydligt större risk). Återkommer när jag har lite mer kött på benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar